Что такое коленопреклоненная молитва. Василий Великий. Коленопреклоненные молитвы на Троицу (после литургии)

В первой молитве мы исповедуем пред Отцем Небесным наши грехи и просим Его помиловать нас ради великой жертвы сына Его, Господа нашего Иисуса Христа.

Во второй молитве мы просим Господа даровать нам Божественнаго Духа.

В третьей молитве просим Господа, сошедшего во ад и сокрушившаго силу диавола, упокоить наших усопших отцев и братьев в месте светле, в месте злачне, в месте покойне .

Только в редкие дни, особые моменты богослужебного круга возносится в храме непосредственная, прямая молитва Богу Отцу. В круге дневных служб такова евхаристическая молитва пред престолом на Божественной литургии между пением «Верую» и «Отче наш», когда воспоминательно приносится бескровная жертва Сына Божия. Но в день Святой Троицы – живое сознание, что Спасителем нашим разрушены все преграды, исполняет верных священного дерзновения во Христе к Богу Отцу Единому, ибо Христов – Сын в дому Своем; Егоже дом мы есмы.

"Пречисте, нескверне, безначальне, невидиме, непостижиме, неизследиме, непременнне, непобедиме, незлобиве Господи, Едине имеяй безсметрие, во свете живый неприступнем"... Найдем ли более возвышенные слова, чем эти начальные слова первой Троицкой молитвы Богу, Неописуемом в Своем Существе?

Текст молитв

Первая молитва

Пречисте, нескверне, безначальне, невидиме непостижиме, неизследиме, непременне, непобедиме, неизчетне, незлобиве Господи, един имеяй безсмертие, во свете живый неприступном: сотворивый небо и землю, и море, и вся созданная на них, прежде еже просити, всем прошения подаваяй, Тебе молимся, и Тебе просим, Владыко Человеколюбче, Отца Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, нас ради человеков, и нашего ради спасения сшедшаго с небес, и воплотившагося от Духа Святаго и Марии Приснодевы, и Преславныя Богородицы: Иже первее убо словесы уча, последи же и делы показуя, егда спасительную страсть претерпе, подаде нам подписание смиренным, и грешным, и недостойным рабом Твоим, мольбы приносити Тебе, в выи и колен преклонениих, о своих гресех, и о людских неведениих. Сам Многомилостиве и Человеколюбче, услыши ны, воньже аще день призовем Тя, изряднее же в день сей пятдесятный, воньже по Вознесении Господа нашего Иисуса Христа на небеса, и седении одесную Тебе Бога и Отца, низпосла Святаго Духа на святыя Своя ученики и апостолы, Иже и седе на едином коегождо их, и исполнишася вси неистощимыя благодати Его, и глаголаша языки иными величия Твоя, и прорекоша. Ныне убо молящихся Тебе услыши нас, и помяни нас смиренных и осужденных, и возврати пленение душ наших, Твое милование имея о нас молящееся. Приими нас припадающих Тебе, и вопиющих: согрешихом, к Тебе привержени есмы от утробы, от чрева матере нашея, Ты еси Бог наш. Но яко исчезоша в суете дние наши, обнажихомся Твоея помощи, лишихомся всякаго ответа, но дерзающе на щедроты Твоя, зовем: грехи юности нашея и неведения не помяни, и от тайных наших очисти нас, и не отрини нас во время старости, внегда оскудети крепости нашей: не остави нас, прежде даже нам в землю не возвратитися, сподоби к Тебе возвратитися, и вонми нам благоприятием и благодатию. Возмери беззакония наша щедротами Твоими, сопротив постави бездну щедрот Твоих множеству согрешений наших. Призри с высоты святыя Твоея Господи, на предстоящия люди Твоя, и чающия еже от Тебе богатыя милости. Посети нас благостию Твоею, избави нас от насильства диаволя: утверди живот наш святыми Твоими и священными законы. Ангела, верна хранителя пристави людем Твоим, всех собери в Твое Царствие. Даждь прощение уповающим на Тя: остави им и нам грехи. Очисти нас действом Святаго Твоего Духа: разруши яже на нас козни вражия.

К первой молитве присоединяется еще эта:

Благословен еси Господи Владыко Вседержителю, просветивый день светом солнечным, и нощь уяснивый зарями огненными, долготу дневную преити нам сподобивый, и приближитися начатком нощи: услыши моления наша, и всех людей Твоих, и всем нам простив вольныя и невольныя грехи. Приими вечерняя наша моления, и низпосли множество милости Твоея, и щедроты Твоя на достояние Твое. Остени нас святыми ангелы Твоими, вооружи нас оружием правды Твоея, огради нас истиною Твоею, соблюди нас силою Твоею, избави нас от всякаго обстояния, всякаго навета сопротиволежащаго. Подаждь же нам и настоящий вечер, с приходящею нощию, совершен, свят мирен, безгрешен, безсоблазнен, безмечтанен, и вся дни живота нашего: молитвами святыя Богородицы, и всех святых от века Тебе благоугодивших.

Вторая молитва

Господи Иисусе Христе Боже наш, мир Твой подавый человеком, и Пресвятаго Духа дар, еще в житии и с нами сый, в наследие неотъемлемое верным присно подаваяй: явленнейше же сию благодать Твоим учеником и апостолом днесь низпославый, и сих устне огненными утвердивый языки: имиже весь род человеческий боговедение своим языком в слух уха приимше, светом Духа просветихомся, и прелести якоже тмы изменихомся, и чувственных и огненных язык раздаянием, и преестественным действом, еже в Тя веры научихомся, и Тебе богословити со Отцем и Святым Духом, во едином Божестве, и силе, и власти озарихомся. Ты убо Отчее сияние, существа и естества Его неизменное и недвижимое начертание, источниче премудрости: и благодати: отверзи и мне грешному устне, и научи мя, како достоит, и о ихже потреба молитися: Ты бо еси ведый многое грехов моих множество, но Твое благоутробие победит сих безмерное. Се бо страхом предстою Ти, в пучину милости Твоея отчаяние души моея поверг: окорми живот мой словом всю тварь неизреченною премудрости силою управляяй, тихое обуреваемых пристанище, и скажи ми путь, воньже пойду. Дух премудрости Твоея моим подаждь помышлением, Дух разума безумию моему даруяй, Духом страха Твоего моя осени дела, и Дух Правый обнови во утробе моей, и Духом Владычним мыслей моих поползновение утверди: да на всяк день Духом Твоим Благим к полезному наставляемь, сподоблюся творити заповеди Твоя, и Твое присно памятствовати славное пришествие, и истязательное содеянных нами. И да не презриши мя тленными сопрельщатися мира сего красными, но будущих восприятия желати укрепи сокровищ. Ты бо рекл еси Владыко: яко елика аще кто просит о Твоем имени, невозбранно приемлет от Твоего присносущнаго Бога и Отца. Темже и аз грешный в пришествии Святаго Твоего Духа, Твою молю благость, елика просих, воздаждь ми во спасение. Ей Господи, всякаго благодеяния богатый дателю, и подателю Благий, яко Ты еси подаваяй преизобильно ихже просим: Ты еси сострадателен и милостивый, Иже безгрешно быв плоти нашея общник, и приклоняющим к Тебе колена, приклоняяйся любоблагоутробне, очищение же быв грехов наших. Даждь убо Господи, людем Твоим щедроты Твоя: услыши нас с небесе святаго Твоего: освяти нас силою спасительныя десницы Твоея: покрый нас кровом крилу Твоею, да не презриши дел руку Твоею. Тебе единому согрешаем, но и Тебе единому служим. Не вемы кланятися богу чуждему, ниже простирати руки наша Владыко, к богу иному. Остави нам согрешения, и приим наша коленопоклонная моления, простри всем нам руку помощи, приими молитву всех яко кадило приятное, восприемлемое пред Твоим преблагим Царством.

К второй молитве присоединяется еще эта:

Господи Господи, избавлей нас от всякия стрелы летящия во дни: Избави нас и от всякия вещи во тме преходящия. Приими жертву вечернюю рук наших воздеяния. Сподоби же нас и нощное поприще без порока прейти неискушены от злых: И избави нас от всякаго смущения и боязни, яже от диавола нам прибывающия. Даруй душам нашим умиление, и помыслом нашим попечение, еже на страшнем и праведнем Твоем суде испытания. Пригвозди страху Твоему плоти наша, и умертви уды наша сущия на земли: Да и сонным безмолвием просветимся, зрением судеб Твоих. Отыми же от нас всякое мечтание неподобное и похоть вредну. Возстави же нас во время молитвы утверждены в вере, и преспевающия в заповедех Твоих.

Третья молитва

Приснотекущий, животный, и просветительный источниче, соприсносущная Отцу содетельная сило, все смотрение за спасение человеческое прекрасне исполнивый, Христе Боже наш, смерти узы неразрешимыя, и заклепы адовы расторгнувый, лукавых же духов множество поправый. Приведый Себе о нас непорочное заколение, и тело давый пречистое в жертву, всякаго греха неприкосновенное же и непроходное, и страшным сим, и неисповедимым священнодействием живот нам вечный даровавый: во ад сшедый, и вереи вечныя сокрушивый, и во тме седящим восход показавый: началозлобнаго же и глубиннаго змия богомудростным льщением уловивый, и веригами мрака связавый в тартаре и огни негасимом, и во тме кромешней неисчетносильною Твоею затвердивый крепостию, великоименитая Премудросте Отчая, напаствуемым великий помощник явивыйся, и просветивый седящия во тме и сени смертней. Ты славы присносущныя Господи, и Отца Вышняго Сыне возлюбленный, присносущный Свете от присносущнаго Света, Солнце правды, услыши нас молящихся Тебе, и упокой души рабов Твоих, прежде усопших отец и братий наших, и прочиих сродник по плоти, и всех своих в вере, о нихже и память творим ныне, яко в Тебе всех держава, и в руце Твоей содержиши вся концы земли. Владыко Вседержителю, Боже отец и Господи милости, рода смертнаго же и безсмертнаго, и всякаго естества человеческаго Содетелю, составляемаго же, и паки разрешаемаго, живота же и скончания, еже зде пребывания, и еже тамо преложения: лета измеряяй живым, и времена уставляяй смерти: низводяй во ад и возводяй: связуяй в немощи, и отпущаяй в силе: настоящая потребне строяй, и будущая полезно управляяй: смертным жалом уязвенных воскресения надеждами веселяяй. Сам убо Владыко всех, Боже Спасителю наш, надежде всех концев земли, и сущих в мори далече, Иже и в сей последний и великий спасительный день Пятдесятницы праздника, тайну Святыя и Единосущныя, и соприсносущныя, и неразделимыя, и неслиянныя Троицы показавый нам, и наитие и пришествие Святаго и Животворящаго Твоего Духа, в виде огненных языков на святыя Твоя апостолы излиявый, и благовестники тех поставивый, благочестивыя нашея веры, и исповедники и проповедники истиннаго богословия показавый: Иже и в сей всесовершенный и спасительный праздник, очищения убо молитвенная, о иже в аде держимых сподобивый приимати, великия же подаваяй нам надежды ослабления содержимым от содержащих я скверн, и утешению Тобою низпослатися. Услыши нас смиренных, и Твоих раб молящихся Ти, и упокой души рабов Твоих прежде усопших, на месте светле, на месте злачне, на месте прохлаждения: отонудуже отбеже всякая болезнь, печаль и воздыхание и учини духи их в селениях праведных, и мира и ослабления сподоби их: яко не мертвии восхвалят Тя Господи, ниже сущии во аде исповедание дерзнут принести Тебе: но мы живии благословим Тя и молим, и очистительныя молитвы и жертвы приносим Тебе о душах их.

К третьей молитве присоединяется еще эта:

Боже великий, и вечный, Святый, человеколюбивый, сподобивый нас в сей час стати пред неприступною Твоею славою, на пение и хвалу чудес Твоих, очисти ны недостойныя рабы Твоя, и подаждь благодать еже сокрушенным сердцем, невозносительно приносити Тебе Трисвятое славословие, и благодарение великих Твоих даров, яже сотворил еси к нам, и твориши всегда в нас. Помяни Господи немощь нашу, и да не погубиши нас со беззаконии нашими: но сотвори великую милость со смирением нашим, да греховныя тмы избежавше, во дни правды ходити будем, и одеявшеся оружием света, ненаветно пребудем от всякия козни лукаваго, и со дерзновением прославим о всех, Тебе единаго истиннаго и Человеколюбца Бога. Твое бо яко воистинну и великое вресноту таинство, Владыко всех, и Творче, временное решение Твоих тварей, и еже по сих совокупление, и упокоение еже во веки: Тебе благодать о всех исповедуем, о входех наших, яже в мир сей, и исходех, надежды нам воскресения, и жизни нетленныя, Твоим неложным обещанием предобручают, яже приимем в будущем втором пришествии Твоем. Ты бо еси и воскресения нашего Начальник, и поживших неумытный и человеколюбивый Судия, и мздовоздаяния Владыка и Господь, Иже и приобщивыйся нам приискренно плоти и крове, снизхождения ради крайняго: и наша страсти неотметныя, внегда волею во искус поставити, приим за милосердие щедрот, и в немже пострадал еси Сам искусився, искушаемым нам быв самообещанный помощник: темже и совозвел еси нас в Твое безстрастие. Приими убо Владыко, мольбы и моления наша, и упокой вся отцы коегождо, и матери, и чада, и братию, и сестры единородныя, и купнородныя, и вся прежде почившия души: в надежди воскресения жизни вечныя учини духи их, и имена в книзе животней, в недрех Авраама, и Исаака, и Иакова, в стране живых, в Царствии Небеснем, в раи сладости, светлыми ангелы Твоими, вводя вся во святыя Твоя обители, совоздвизаяй и телеса наша в день, воньже определил еси по святым Твоим и неложным обетованием. Несть убо Господи, рабом Твоим смерть, исходящим нам от тела, и к Тебе Богу нашему приходящим, но преставление от печальнейших на полезнейшая, и сладостнейшая, и на упокоение и радость. Аще же и что согрешихом к Тебе, милостив буди нам же и тем, зане ниедин есть чист пред Тобою от скверн, ниже аще един день живота его есть, разве Ты точию един, на земли явивыйся безгрешный Господь наш Иисус Христос: Имже вси уповаем милость получити, и оставление грехов. Сего ради нам же и онем, яко Благ и Человеколюбец Бог, ослаби, остави, прости грехопадения наша, вольная и невольная, яже в ведении и не в ведении, предъявленная и забываемая: яже в деянии, яже в помышлении, яже в словеси, яже во всех наших житиях и движениих. И отшедшим убо свободу и ослабу даруй, нас же сущих зде благослови, конец благий и мирный даруя нам же и всем людем Твоим, и милости и человеколюбия утробу отверзаяй нам, на страшном и ужасном Твоем пришествии, и Царствия Твоего достойных нас сотвори.

К третьей молитве присоединяется еще одна:

Боже Великий и Вышний, едине имеяй безсмертие, во свете живый неприступном, всю тварь мудростию создавый, разделивый посреде света, и посреде тмы: И солнце убо положивый во область дне, луну же и звезды во область нощи. Сподобивый нас грешных и в настоящий день предварити лице Твое во исповедании, и вечернюю Тебе службу принести. Сам Человеколюбче Господи, исправи молитву нашу, яко кадило пред Тобою, и приими ю в воню благоухания. Подаждь же нам настоящий вечер и приходящую нощь мирну: облецы ны оружием света, избави нас от страха нощнаго, и от всякия вещи во тме преходящия. И даруй нам сон, иже во упокоение немощи нашей даровал еси, от всякаго диавольскаго мечтания изменен. Ей Владыко всех благих подателю, яко да и на ложах наших умиляющеся воспомянем и в нощи пресвятое имя Твое. И поучением Твоих заповедей озаряеми, в радости душевной востанем к славословию Твоея благости, молитвы и моления Твоему благоутробию приносяще о своих гресех, и о всех людех Твоих: ихже молитвами Пресвятыя Богородицы, в милости посети.

Одна из традиций богослужения на Троицу – коленопреклонённая молитва. Смысл её – укрепить верующих в смиренном состоянии, сделать их способными, по примеру апостолов, к принятию даров Святого Духа.

Они читаются на вечерне Пятидесятницы и имеют огромное символическое значение. Молитвы эти были написаны святителем Василием Великим ещё в IV веке.

Верующие в храме встают на колени трижды, и всякий раз читается по несколько молитв. В первый раз в молитве, обращённой к Богу Отцу, – «Пречисте, нескверне, безначальне, невидиме, непостижиме…» – верующие исповедуют грехи и просят помощи против козней диавола.

Во время второго коленопреклонения верующие просят Духа Святого наставить и укрепить в соблюдении заповедей. В третий раз просят Господа, сошедшего во ад и сокрушившаго силу диавола, упокоить наших усопших:

«Услыши нас, смиренных рабов Твоих, молящихся Тебе, и упокой души прежде усопших рабов Твоих на месте светлом, на месте зелёном, на месте прохладном, откуда удалились всякие болезни, печаль и воздыхание. И удостой их мира и облегчения в селениях праведных. Ибо не умершие восхвалят Тебя, Господи, и не те, которые во аде, дерзнут принести Тебе исповедание, но мы, живые, благословляем Тебя и молим, принося Тебе очистительные молитвы и жертвы об их душах…»

Издревле на Руси коленопреклонённые молитвы совершали с глубоким смирением и благоговением, причём как простые крестьяне, так и цари. Перед троицкой вечерней соборные ключари подносили на ковре царю от патриарха листья деревьев. Смешав их с «государевым листом» и разными травами и цветами, они застилали им всё царское место в храме. Взятыми от государя зелёными ветками устилались места патриарха и архиереев. Остаток раздавался боярам и прочим богомольцам. Государь преклонял колена и – как говорилось в то время – «лежал на листу», благоговейно внимая словам молитвы. Это не было экзальтацией какой-то: в церковном обиходе было принято после великого прокимна «с колены преклонши на землю». О такой молитве говорится ещё в Ветхом Завете: «Весь народ падал на лицо своё, и молились» (1 Мак. 4, 55 ). Покаянные молитвы совершались обычно так (тогда как благодарственные – стоя) – этого ныне стараются придерживаться старообрядцы.

ТРОИЦА

Гудящий благовест к молитве призывает,
На солнечных лучах над нивами звенит;
Даль заливных лугов в лазури утопает,
И речка на лугах сверкает и горит.

А на селе с утра идёт обедня в храме:
Зелёною травой усыпан весь амвон,
Алтарь, сияющий и убранный цветами,
Янтарным блеском свеч и солнца озарён.

И звонко хор поёт, весёлый и нестройный,
И в окна ветерок приносит аромат…
Твой нынче день настал, усталый, кроткий брат,
Весенний праздник твой, и светлый и спокойный!

Ты нынче с трудовых засеянных полей
Принёс сюда простые приношения:
Гирлянды молодых берёзовых ветвей,
Печали тихий вздох, молитву — и смиренье.

Иван Бунин, 1893 г.

Что важно знать о празднике Пресвятой Троицы, рассказал митрополит Антоний (Паканич).

– Владыко, разъясните, пожалуйста, в чем смысл праздника Троицы?

– В церковной богослужебной традиции этот праздник чаще всего именуется Пятидесятницей или днем Сошествия Святого Духа, так как в этот день Третья Ипостась Живоначальной Троицы – Дух Святый – в виде огненных языков сошел на собравшихся в Сионской горнице апостолов. Главнейшая суть этого праздника состоит в том, что Пятидесятница – это день основания Церкви. События Пятидесятницы являются завершением, последним звеном в цепи домостроительства спасения человека. Почему именно Пятидесятница? Потому что в Воскресении Господь преображает только одну человеческую природу – ту, которую воспринял Сам в Боговоплощении. В день же Сошествия Святого Духа на апостолов возможность преображения и духовного возрождения преподается Духом Святым всем членам Церкви. Таким образом, в Церкви Христовой Святой Дух реализует и усвояет нам то, что было совершено Господом Иисусом Христом, а именно – спасение человека. Единственное условие, которое требуется от человека, – никогда не отделяться от тела Церкви, ведь, по словам священномученика Илариона Верейского, отделиться от Церкви – то же самое, что умереть. А духовная смерть, как мы знаем, намного страшнее смерти телесной.

– Почему священнослужители на Троицу используют облачения зеленого цвета?

– Зеленый цвет облачений – это цвет жизни, духовного возрождения. Святой Дух приходит для того, чтобы оживить нас, пробудить от греховного сна и дать нам возможность стать детьми Божьими, если только, конечно, мы сами этого захотим. Только та душа, которая причастна благодати Божией, начинает жить подлинной, духовной жизнью, ведь в таком случае мы сможем сказать вместе со святым апостолом Павлом: «Уже не я живу, но живет во мне Христос» (Гал. 2:20). Именно поэтому, кстати, в дни памяти преподобных и Христа ради юродивых также используются облачения зеленого цвета, так как эти святые особым подвигом своей личной жизни сподобились унаследовать жизнь вечную в Царстве Христа.

– Почему на Троицу читаются коленопреклоненные молитвы?

– Коленопреклоненные молитвы, читаемые священнослужителями на вечерне в день Пятидесятницы, прежде всего, содержат в себе особые прошения о ниспослании верующим во Христа Святого Духа, Который есть Дух премудрости, разума и страха Божия (см.: Ис. 11:2). Читаются же они на коленях по той причине, что человек, осознавая низость своего греховного падения, свою духовную беспомощность и слабость, подобно мытарю из Евангельской притчи, не смеет поднять свой взор вверх, к Небу, но в смирении коленопреклоненно обращается к Богу, дабы Он помиловал Его и ниспослал Свою спасительную освящающую благодать.
Вообще, если говорить о смысле земных поклонов, стоит отметить, что они имеют весьма глубокое символическое значение. Каждый земной поклон – это некое механическое последовательное движение «вниз–вверх», и это движение – образ духовной жизни человека. Совершая грех, мы в каком-то смысле падаем, становимся «приземленными», но в то же время призываемся Церковью всякий раз после духовного падения восставать, раскаиваясь в своих собственных грехах. Особенные же коленопреклоненные молитвы мы совершаем именно в день Пятидесятницы потому, что Кто, как не Дух Святой, знает глубины человеческих сердец (см. Рим. 8:15–16)? Только Он может направить нас на единственно возможный путь спасения. От нас же требуется одно: не помешать Ему в этом деле.

Записала Наталья Горошкова

Из года в год за вечерней праздника Троицы (по Уставу она совершается сразу после воскресной Литургии) мы слушаем коленопреклоненные молитвы. Впервые после праздника Воскресения все церковное собрание молитвенно преклоняет колени пред Богом. Епископ или священник у открытых Царских врат читает длинные молитвы.
Всегда ли мы внимательно следим за их содержанием, всегда ли удается четко расслышать и понять слышимое? Не возникает ли у нас порой чувства неудовлетворенности от того, что мы на какой-то момент как бы выпали из молитвы, мысленно отвлеклись на суетное?
Чтобы помочь верующим подготовиться к слушанию троических молитвословий, редакция «Церковной православной газеты» подготовила тексты молитв в переложении на современный язык, сделанном архимандритом Александром (Милеантом). Предлагаем Вашему вниманию русский и украинский переводы.
Вечерня праздника Пятидесятницы совершается сразу после Литургии. Главную особенность ее составляет чтение с коленопреклонением особых молитв святителя Василия Великого.
В этой службе Церковь возвышенными песнями и молитвами призывает молящихся достойно принять бесценные дары благодати Божией. Вечерня начинается молитвой «Царю Небесный», которой начинаются и другие богослужения. Но в настоящий день она имеет особенное значение для верующих, вспоминающих сошествие Святого Духа Утешителя.
На великой ектении диакон молится об «ожидающих благодати Святого Духа» и «преклоняющих сердца свои пред Господом и колена» и просит Бога, чтобы Он, «приняв коленопреклонения наши, как фимиам (ладан)», послал нам богатые милости Свои и небесную помощь. После ектении следуют стихиры на «Господи, воззвах», совершается вход с кадилом, поется «Свете Тихий» и возглашается прокимен: «Кто Бог велий, яко Бог наш, Ты еси Бог, творяй чудеса».
После этого священник и все молящиеся становятся на колени и сосредоточенно, с чувством сердечного сокрушения, просят Бога о своем духовном обновлении.
В это время храм становится той древней горницей, в которой на апостолов впервые сошел Святой Дух.
Вот слова этих замечательных молитв на русском:

Молитва первая
Пречистый, беспорочный, не имеющий начала, невидимый, непостижимый, неисследимый, неизменный, непобедимый, неизмеримый, незлобивый Господи, один имеющий бессмертие, живущий в свете неприступном, сотворивший небо и землю, море и все, находящееся в них, подающий всем просимое прежде прошения.
Тебе молимся и Тебя просим, Владыко человеколюбче, Отца Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, нас ради человек и нашего ради спасения сошедшего с небес и воплотившегося от Духа Святого и Марии Приснодевы и преславной Богородицы, сперва словами учившего, потом же и делом показавшего, когда спасительные страдания претерпел, нау-чившего нас, смиренных и недостойных рабов Твоих, Тебе приносить мольбы, с преклонением главы и колен, о своих грехах и о людских неведениях.
Сам, многомилостиве и человеколюбче, услыши нас, в какой день мы ни призовем Тебя, наипаче же в день сей Пятидесятницы, в который, по вознесении Господа нашего Иисуса Христа на небеса и сидении одесную Тебя, Бога и Отца, Он ниспослал Святого Духа на святых Своих учеников и апостолов, Который и почил на каждом из них, - и все исполнились неистощимой Его благодати и начали говорить на разных языках о великих делах Божиих и пророчествовать.
Вот и ныне, услыши и помяни нас, смиренных и осужденных, молящихся Тебе, Господи, и освободи из (греховного) плена души наши ради милости Твоей. Прими нас, припадающих к Тебе и взывающих: мы согрешили. От рождения - мы Твои, Господи, от чрева матери нашей - Ты Бог наш.
Но как жизнь наша проходит в суете, то лишились мы Твоей помощи и стали безответны. Надеясь же на щедроты Твои, зовем: не помяни грехов юности и неведения нашего, и от тайных наших [грехов] очисти нас, и не отвергни нас во время старости, когда оскудеет кре-пость наша, не остави нас.
Прежде чем мы возвратимся в землю, сподоби к Тебе возвратиться и услыши нас по Твоей благости и благоволению. Беззакония наши измерь мерою щедрот Твоих, противопоставь бездну сих щедрот множеству согрешений наших. Воззри с высоты Твоей, Господи, на предстоящих людей Твоих, ожидающих от Тебя богатой милости.
Посети нас по Твоей благости, избави нас от насилия диавола, укрепи жизнь нашу святыми Твоими и священными законами.
Ангела, верного хранителя, пристави людям Твоим. Всех нас собери в Твое царство.
Прости уповающих на Тя, остави им и нам грехи, очисти нас действием Святого Духа Твое-го, разруши вражьи козни против нас.
Присоединяем и следующую молитву:
Благословен Ты, Господи, Владыка Вседержитель, просветивший день светом солнечным и ночь осветивший сиянием луны!
Удостоивший нас пройти течение дня и приблизиться к началу ночи. Услыши моления наши и всех людей Твоих и, простив всем нам вольные и невольные грехи, прими наши вечерние молитвы и ниспошли на людей Твоих множество милостей и щедрот Твоих.
Защити нас Твоими святыми ангелами, вооружи нас оружием правды Твоей, огради нас ис-тиною Твоею, сохрани нас силою Твоею, избави нас от всякой напасти и всякого навета лукавого.
Даруй же нам, чтобы наступающие вечер с ночью прошли совершенно, мирно, свято, безгрешно, без соблазнов, без мечтаний, как и все последующие дни жизни нашей, по молитвам Пресвятой Богородицы и всех святых, от века Тебе праведно служивших.

Молитва вторая
Господи Иисусе Христе Боже наш!
Еще в жизни с нами пребывающий, мир Твой давший людям и в неотъемлемое владение всегда дающий верным дар Пресвятого Духа.
Сию же благодать Твоим ученикам и апостолам еще полнее ниспослав и уста их наделив пламенными языками, так что через них весь род человеческий услышал слово о Боге.
И мы просветились светом Духа и от обольщения, как от тьмы, избавились, даром чувственных и огненных языков и сверхъестественным их действием научились веровать в Сына Божия и славить Его со Отцем и Святым Духом во едином Божестве, силе и власти.
Посему Ты, Христе Боже, Отчее сияние, существа и естества Его неизменный и недвижимый образ, источник премудрости и благодати, отверзи и мне грешному уста и научи меня, как и о чем следует молиться. Ты знаешь многое множество грехов моих, но Твое милосердие победит их безмерность.
Со страхом предстою пред Тобою, повергнув отчаяние души моей в пучину милости Твоей. Ты, Который силою неизреченной премудрости управляешь всею тварью, направь и жизнь мою.
Ты, тихое пристанище носимых бурею, укажи мне путь, по которому я пойду. Дух Твоей премудрости дай моим мыслям, Дух разума дай моему неразумию, Духом страха Твоего осени дела мои! Дух правый обнови во внутри меня, Духом Владычным укрепи непостоян-ство моих помышлений, дабы я, Твоим благим Духом научаемый на всякий день полезному, сподобился исполнять Твои заповеди и всегда помнить Твое (второе) славное пришествие, когда все мы должны будем дать ответ о содеянном нами. И не допусти меня, Господи, прельщаться тленными красотами мира сего, но укрепи во мне желание будущих сокровищ.
Ибо Ты, Владыко, сказал: если кто просит чего во имя Твое, непременно получит от Твоего присносущного Бога и Отца.
Посему и я, грешный, в день сошествия Святого Духа, молю Твою благость: дай мне во спасение, чего я прошу. Ей, Господи, всякого благодеяния щедрый и благой Податель, обильно посылающий по прошению нашему, Ты - сострадателен и милостив, безгрешно принявший в Свое общение нашу плоть, любвеобильно снисходящий к преклоняющим колена пред Тобою, дающий нам очищение грехов наших.
Даждь же, Господи, людям Твоим от щедрот Твоих! Услыши нас со святого неба Твоего! Освяти нас силой спасительной Твоей десницы! Покрой нас кровом крыльев Твоих и не пре-зри создание Твоих рук! Тебе единому согрешаем, но и Тебе единому служим.
Не умеем кланяться чужому богу, ни простирать руки наши к богу иному.
Прости нам согрешения наши и, приняв наши коленопреклоненные моления, подай всем нам руку помощи, прими молитву всех, как кадило благовонное, принимаемое в Твоем пре-благом Царстве.


Господи, Господи, избавивший нас от всякой стрелы, летящей днем, избави нас и от всякой вещи, во тьме приходящей.
Прими жертву вечернюю, рук наших воздевание. Сподоби же нас и ночное время беспорочно миновать, не испытав зла. И избави нас от всякого смущения и боязни, от диавола к нам приходящих. Даруй душам нашим умиление и помыслам нашим попечение о предстоящем ответе на страшном и праведном Твоем суде.
Пригвозди к страху Твоему плоть нашу и умертви наши земные члены, дабы в тишине сна мы просветились созерцанием судеб Твоих. Удали же от нас всякое мечтание непристойное и похоть вредную. Подними же нас во время молитвы укрепленными в вере и преуспеваю-щими в заповедях Твоих.

Молитва третья
Приснотекущий, животворный, просветительный источник, всегда сущая с Отцом созида-тельная сила, Христе Боже наш, все дело спасения человеческого прекрасно совершивший, неразрешимые узы смерти и адовы заклепы расторгший, множество же лукавых духов поправший, Себя за нас в непорочное заклание принесший, тело Свое пречистое, неприкосновенное и недоступное никакому греху, в жертву предавший, и этим страшным и неиспове-димым священнодействием вечную жизнь нам даровавший; в ад сошедший и его засовы со-крушивший и сидящим во тьме исход указавший; зла источника и глубинного змия бого-мудрой приманкой уловивший и узами мрака связавший и Твоею беспредельно могучей си-лой в тартаре заключивший, в огне неугасимом и во тьме кромешной.
О великая Премудрость Отчая! одержимым напастями - великий помощник, пришедший и просветивший сидящих во тьме и сени смертной.
Ты - Господь вечной славы, Отца Всевышнего Сын возлюбленный, присносущный Свет от присносущного Света, солнце правды!
Услыши нас, молящихся Тебе, и упокой души рабов Твоих, преждеусопших отцов и братий наших, прочих сродников по плоти и всех своих по вере, о них же память творим ныне, ибо у Тебя власть над всеми и в руках Твоих Ты держишь все концы земли.
Владыко, Вседержитель, Бог отцов наших и Господи милости, рода смертного и бессмертного и всякого естества человеческого Создатель: являющегося на свет и опять уходящего, жизни и кончины, здесь пребывания и в мир иной отшествия, годы жизни всем определяющий и час смерти назначающий, в ад низводящий и оттуда возводящий, немощью связую-щий и в силе восстановляющий, настоящее по нужде каждого устраивающий и будущее к пользе направляющий, жалом смерти уязвленных надеждою воскресения утешающий.
Владыко всех, Боже Спасителю наш, надежда всех концов земли и сущих в море далече!
В сей последний и спасительный день праздника Пятидесятницы раскрывший нам тайну Святой, единосущной, всегда пребывающей, неразделимой и неслиянной Троицы, и ниспославший Святого и животворящего Духа, в виде огненных языков, на святых Своих апостолов, соделавший их благовестниками благочестивой нашей веры, и явивший их исповедни-ками и проповедниками истинного богословия.
В сей совершенный и спасительный праздник благоволивший принять очистительные мо-литвы о держимых во аде и дающий, заключенным там, великую надежду на получение от Тебя утешения и облегчения от содержащих их горестей.
Услыши нас, смиренных рабов Твоих, молящихся Тебе, и упокой души прежде усопших рабов Твоих на месте светлом, на месте зеленом, на месте прохладном, откуда удалились вся-кие болезни, печаль и воздыхание.
И удостой их мира и облегчения в селениях праведных.
Ибо не умершие восхвалят Тебя, Господи, и не те, которые во аде, дерзнут принести Тебе исповедание, но мы, живые, благословляем Тебя и молим, принося Тебе очистительные мо-литвы и жертвы об их душах.

Присоединяем и следующую молитву:
Боже великий и вечный, святый, человеколюбивый, сподобивший нас в час сей стать перед неприступною Твоею славою на пение и хвалу чудес Твоих!
Очисти нас, недостойных рабов Твоих, и дай нам благодать, смиренно и с сокрушенным сердцем, приносить Тебе трисвятое славословие и благодарение за великие дары Твои, которые Ты всегда и неизменно даешь нам.
Помяни, Господи, немощь нашу и не погуби нас по беззакониям нашим, но сотвори великую милость с нами смиренными, дабы мы, избежав греховной тьмы, начали ходить в свете правды и, облекшись светоносным оружием, пребывали вне опасности от всякой козни лукавого и за все Тебя, единого истинного и человеколюбивого Бога, со дерзновением про-славляли!
Ибо воистину великое и подлинное таинство Твое, Владыко всех и Творец: временная смерть Твоих созданий и потом - воскресение и упокоение навеки.
Тебе благодарение за все приносим: за наше явление в мир сей и за исход из него, и за Твои верные обещания нашего воскресения и жизни нетленной, которых сподобимся в будущем втором пришествии Твоем. Ибо Ты, Христе Боже, нашего воскресения источник и усопших неподкупный и человеколюбивый Судия, и достойных награды Владыка и Господь.
Ты воспринял, по крайнему снисхождению, плоть и кровь нашу и, по безмерной любви к нам, не отрекся от страданий, добровольно подвергнувшись испытанию; так что, будучи искушен, Ты, как обещал, стал помощником нам, искушаемым, возвысив нас до Своего бесстрастия.
Прими же наши мольбы и моления, Владыко, и упокой всех родителей наших, и чад их, и братьев, и сестер, и души всех, прежде почивших в надежде воскресения и жизни вечной, напиши их имена в книге жизни, всели в недра Авраама и Исаака и Иакова, в страну живых, в Царство Небесное, в рай сладости, вводя всех во святые Твои обители светлыми Твоими ангелами, совоскрешая тела наши в день, который Ты назначил по святым Твоим и нелож-ным обетованиям.
Потому что, когда мы покидаем нашу телесную храмину и к Тебе, Богу нашему, возвращаемся, то это, Господи, для рабов Твоих не смерть, но переход от печального к полезнейшему и сладостнейшему, на упокоение и радость.
Если же в чем и согрешили мы пред Тобою, милостив буди и нам и отошедшим: ибо нет ни-кого, кто бы был чист пред Тобою от скверны, даже при одном дне жизни его, только Ты один, Господь наш Иисус Христос, явился на земле безгрешным, и ради Тебя все мы упова-ем получить милость и оставление грехов.
Посему, Боже, по благости Твоей и человеколюбию, ослабь, отпусти и прости грехопадения наши, сознательные и несознательные, явные и скрытые, которые помним или о которых за-были, делом, помыслом или словом, в течение всей жизни и во всех наших сердечных дви-жениях.
И скончавшимся подай свободу и облегчение. Нас же, находящихся здесь, благослови, пода-вая нам и всем людям Твоим благой и мирный конец жизни, на страшном же и ужасном Твоем пришествии открой нам бездну Твоего человеколюбия, делая нас достойными Твоего Царства.

Некоторые добавляют еще следующую «светильничную» молитву:
Боже великий и вышний, един имеющий бессмертие, живущий в свете неприступном, всю тварь премудро создавший, отделивший свет от тьмы, назначивший солнце для управления днем, а луну и звезды - для управления ночью. Ты сподобил нас, грешных, и в настоящий день в исповедании предстать пред лицом Твоим и принести Тебе вечернюю службу.
Сам, человеколюбче Господи, направь молитву нашу как кадило пред Тобою, и прими ее, как благовонное курение.
Подай, чтобы наступающий вечер и последующая за ним ночь прошли для нас мирно; вооружи нас оружием света, избавь нас от страха ночного и от всего, во тьме приходящего. И пошли нам сон, который нужен немощи нашей для отдыха, непричастный всякому мечтанию дьявольскому.
Ей, Владыко, податель всякого блага!
Даруй, чтобы и на ложах наших среди ночи мы с умилением вспоминали пресвятое имя Твое.
Даруй, чтобы, озаряемые поучением Твоих заповедей, мы в радости душевной восстали к славословию Твоей благости, принося молитвы Твоему милосердию о грехах своих и всех людей, которых Ты, по молитвам Пресвятой Богородицы, посети в милости!

Ці ж молитви українською:

Молитва перша
Пречистий, непорочний, передвічний, невидимий, незбагненний, непізнаваний, незмінний, непереможний, незлічений, незлобивий Господи!
Ти один лише маєш безсмертя, у світі живеш неприступнім, (Ти) створив небо і землю, і мо-ре, і все, що є в них, (Ти) подаєш усім все, про що (Тебе) просять, перше самого прохання.
Тобі молимось і Тебе просимо, Владико Людинолюбцю, Отця Господа і Бога і Спаса нашого Іісуса Христа, Який заради нас людей і заради нашого спасіння зійшов з небес і воплотився від Духа Святого і Марії Приснодіви і Преславної Богородиці, Який спершу словом навчав, а потім справою показав, коли спасенні страждання потерпів, і тим нам, смиренним і грішним і недостойним рабам Своїм, дав приклад Тобі приносити молитви, схиливши голови й коліна, за гріхи наші й людське невідання.
Сам, Багатомилостивий і Людинолюбний, почуй нас, у який би день ми не прикликали Тебе, а особливо в цей день П"ятидесятниці, в який після вознесіння Господа нашого Іісуса Христа на небеса і сидіння праворуч Тебе, Бога й Отця, на святих Своїх учнів і апостолів Він послав Святого Духа, Який і спочив на кожному з них, - і всі сповнились невичерпної благодаті Його й почали говорити різними мовами про великі діла Божі й пророчити.
Ось і нині, почуй тих, що моляться Тобі, і пом"яни нас, смиренних і осуджених, і визволи з полону (гріховного) душі наші заради Твоєї милості.
Прийми нас, тих, що припадають до Тебе і взивають: «Згрішили ми!». Від народження ми Твої, Господи, від утроби матері Ти - Бог наш. Але, змарнувавши дні наші, ми лишилися Твоєї допомоги і не маємо жодного виправдання.
Покладаючи ж надію на милість Твою, благаємо: не пом"яни гріхів юності й невідання на-шого і від таємних наших (гріхів) очисть нас, і не відвернись від нас у час старості, коли підупадуть сили наші, не покинь нас. Перше, ніж ми в землю повернемося, сподоби до Тебе повернутись і зглянься на нас з благовоління Твого і милосердя.
Вимірюй беззаконня наші мірою милосердя Твого, протистав безмежність милосердя Твого безлічі гріхів наших. Зглянься з висоти святої Твоєї, Господи, на людей Твоїх, що стоять тут і моляться, і чекають від Тебе багатої милості.
Прийди до нас з Твоєї благості, визволи нас від насильства диявольського, укріпи життя на-ше святими Твоїми і священними законами. Ангела, вірного Хранителя, пристав до людей Твоїх, усіх збери у Царство Твоє. Даруй прощення тим, що покладають надію на Тебе, прости їм і нам гріхи.
Очисть нас дією Святого Духа Твого; зруйнуй підступи ворожі.


Благословенний Ти, Господи, Владико Вседержителю!
Ти просвітив день сонячним світлом і ніч осяяв зорями вогняними; сподобив нас день цей прожити і наблизитись до початку ночі.
Вислухай молитви наші й усіх людей Твоїх і, простивши всім нам вільні й невільні гріхи, прийми вечірні молитви наші і подай людям Твоїм безліч милості і щедрот Твоїх. Захисти нас святими Твоїми ангелами, озброй нас зброєю правди Твоєї, охорони нас істиною Твоєю, збережи нас силою Твоєю, убезпеч нас від усякого лиха й усякого підступу ворожого.
Даруй нам, щоб вечір цей з наступною ніччю був досконалим, святим, спокійним, безгрішним, безспокусливим, неоманливим і так повсякдень життя нашого, молитвами Пресвятої Богородиці і всіх святих, які Тобі одвіку догодили.

Молитва друга
Господи Іісусе Христе Боже наш! Ти дарував мир Твій людям і дар Пресвятого Духа, ще за життя з нами подаючи (благодать) завжди вірним у спадок невід"ємний, особливо ж послав цю благодать Своїм учням і апостолам і уста їхні вогняними язиками зміцнив, а через них і ми, увесь рід людський, (слово) богопізнання кожний своєю мовою почувши, просвітились світлом Духа, вийшли з омани, як із темряви, і, через роздавання видимих вогненних язиків, чудесною дією в Тебе (Сина Божого) вірити навчилися і Тебе славити з Отцем і Святим Ду-хом в Єдиному Божестві, силі і владі.
Ти, сяйво Отця, істоти і єства Його незмінний і непорушний образ, джерело премудрості і благодаті, відкрий і мені грішному уста і навчи мене, як належить і про що треба молитися. Ти знаєш незчисленність моїх гріхів, Але милість Твоя переможе цю безліч.
Ось я із страхом стою перед Тобою, в безодню милості Твоєї відчай душі моєї ввергнувши: Ти, Який невимовною силою мудрості словом (одним) усім творінням управляєш, обурених тихе пристановище, кермуй життям моїм, покажи дорогу, якою мені йти. Дух премудрості Твоєї подай моїм помислам, Дух Розуму нерозумності моїй даруючи.
Духом страху Твого осіни мої справи, і Дух правди віднови в утробі моїй. Духом Владичним зміцни хибкі думки мої, щоб на кожен день, наставлений Духом Твоїм Благим на все добре, я сподобився творити (виконувати) заповіді Твої і завжди пам"ятати про Твоє славнее при-шестя, коли відкриється все зроблене нами. Не допусти нам спокушатися тлінною красою світу цього, Але зміцни в нас бажання отримати майбутні скарби.
Бо Ти, Владико, сказав: якщо хто просить в ім"я Твоє, неодмінно одержить від споконвічного Бога й Отця Твого. Тому і я, грішний, в (день) пришестя Святого Твого Духа молю Твоє милосердя: (все) чого б я не просив, дай мені для спасіння. Так, Господи, щедрий Благодійнику і добрий Подателю всякого блага, Ти бо подаєш рясно все, чого просимо.
Ти, співчутливий і милостивий, прийняв безгрішно тіло наше і велелюбно схиляєшся до нас, тих, що приклонили коліна перед Тобою, даруючи очищення гріхів наших. Подай же, Гос-поди, людям Твоїм щедроти Твої! Почуй нас з неба святого Твого, освяти нас силою спасенної десниці Твоєї, покрий нас покровом крил Твоїх, не відвернись від творіння рук Твоїх.
Перед Тобою єдиним ми грішимо, але Тобі єдиному й служимо. Не вміємо кланятися богу чужому і простягати руки, Владико, до бога іншого.
Прости нам провини наші і, прийнявши наші колінопреклонені молитви, подай усім нам ру-ку допомоги і прийми молитву всіх, як кадіння приємне, що приноситься перед Твоїм Пре-благим Царством.

Приєднуємо і наступну молитву:
Господи, Господи, Ти захистив нас від усякої стріли, що летить удень: захисти ж нас і від усякого лиха, що приходить у темряві.
Прийми жертву вечірню - здіймання рук наших (молитву нашу). Сподоби нас і ніч без гріха прожити, не спокусившись злим. І позбав нас від будь-якого неспокою й боязкості, що від диявола на нас находить.
Даруй душам нашим сердечну скруху й думкам нашим турботу про іспит (совісті) на страш-ному й праведному суді Твоєму. Страхом (згрішити) перед Тобою прибий цвяхами плоть нашу й умертви земні члени наші, щоб і уві сні безмовному ми просвіщалися спогляданням судів Твоїх.
Забери від нас усяке мріяння непристойнее і похіть згубну. Підніми ж нас (від сну) в час молитви зміцненими у вірі й дай нам досягати успіху у виконанні заповідей Твоїх.

Молитва третя
Невичерпне, життєдайне і просвітительне Джерело, Єдиносущна з Отцем і Передвічна творча сило!
Всю справу спасіння людей чудово здійснив Ти, Христе Боже наш, закови смерті й ворота пекла зруйнувавши і лукавих духів безліч подолавши.
Привів Себе на непорочне заколення за нас, і Тіло Пречисте, недоторкане й до жодного гріха непричетне, у жертву дав і страшним цим і незбагненним священнодійством життя нам вічне дарував; до пекла зійшов і кайдани вічні розбив і тим, що сиділи в темряві, вихід (звідти) показав.
Спричинника зла змія глибинного, богомудрою принадою уловивши і кайданами пітьми зв"язавши, в пеклі й вогні невгасимому й темряві кромішній незмірною Твоєю силою замкнув. Велика Премудрість Отця, Ти великим помічником явився тим, хто зазнає нападів, і просвітив тих, що сидять у темряві й тіні смертній.
Ти Господь вічної слави й Отця Всевишнього Син улюблений, Світло вічне від Світла вічного, Сонце правди! Вислухай молитви наші й упокой душі рабів Твоїх, раніше спочилих отців і братів наших і всіх родичів по плоті; всіх своїх у вірі, яких ми поминаємо нині, бо в Тебе - влада над усім і в руці Своїй Ти тримаєш усі кінці землі.
Владико Вседержителю, Боже отців і Господь милості, Творець роду смертного й безсмертного і всякого єства людського, що з"являється (на світ) і знову відходить, як життя, так і кончини, тутешнього перебування, і відходу в життя інше!
Ти роки відмірюєш живим і встановлюєш час смерті, зводиш у пекло й виводиш; по потребі неміччю зв"язуєш і відновлюєш у силі, теперішнє влаштовуєш на користь (кожному) і майбутнє на краще скеровуєш; смертельним жалом уражених надією на воскресіння звеселяєш.
Сам Владико всіх, Боже Спасителю наш, надіє всіх кінців землі і тих, хто на морі далеко!
В цей останній, великий і спасенний день свята П"ятидесятниці Ти відкрив нам таємницю Святої, Єдиносущної, Передвічної, Нероздільної і Незлитної Трійці, і послав Святого і Животворящого Твого Духа, у вигляді вогненних язиків на святих Своїх апостолів, зробивши їх благовісниками благочестивої нашої віри, і явивши сповідниками і проповідниками істинного богослов"я.
В цей досконалий і спасений день свята Ти благоволив приймати очисні молитви за утриму-ваних у пеклі, і даруєш нам велику надію на подання цим утримуваним полегшення мук і розраду від Тебе.
Почуй нас, смиренних рабів Твоїх, що моляться Тобі, і упокой душі спочилих рабів Твоїх у місці світлому, в місці приємному, в місці прохолодному, де немає ніякої недуги, журби й зітхання, і всели душі їхні в оселі праведних, і мир і полегшення даруй їм.
Бо не померлі хвалитимуть Тебе, Господи, і не ті, що в пеклі, дерзають приносити Тобі сповідання, а ми, живі, благословляємо Тебе і молимо, приносячи Тобі очисні молитви і жертви за душі їхні.

Приєднуємо і наступну молитву:
Боже великий і вічний, святий, людинолюбний, Ти сподобив нас у годину цю стати перед неприступною Твоєю славою, щоб співати і хвалити чудеса Твої!
Очисть нас, недостойних рабів Твоїх, і дай нам благодать, щоб зі скрухою серця, смиренно приносити Тобі трисвяте славослів"я і подяку за великі дари Твої, які Ти завжди давав і (незмінно) даєш нам.
Згадай, Господи, неміч нашу і не погуби нас із беззаконнями нашими, але зроби велику милість з нами смиренними, щоб ми, уникнувши гріховної пітьми, ходили у світлі правди і, одягнувшись у світлоносну зброю, неприступними були для будь-яких хитрощів лукавого і за все Тебе, Єдиного Істинного і Людинолюбного Бога, дерзновенно прославляли!
Твоє бо воістину велике і справжнє таїнство, Владико всіх і Творець: тимчасова смерть Твоїх створінь і потім - воскресіння й вічний спокій. Тобі подяку за все приносимо: за наш прихід у світ цей і за кончину, яка, за Твоїм непорушним обіцянням, подає нам надію на воскресіння і життя нетлінне (вічне), насолоду яким дарує нам майбутнє друге пришестя Твоє.
Бо Ти, Христе Боже, нашого воскресіння Початок і спочилих непідкупний і людинолюбний Суддя, і гідних нагороди Владика і Господь. Ти прийняв, з безмірної поблажливості, плоть і кров нашу і, з безмежного милосердя Свого, не відвернувся від страждань, добровільно віддавши Себе на випробування; так що, будучи спокушеним, Ти, як обіцяв, став помічником нам, спокушуваним, піднісши нас до Своєї безпристрасності.
Прийми ж наші молитви і благання, Владико, і упокій всіх батьків, у кожного з нас, і матерів, і дітей, і братів, і сестер, та інших родичів і одноплемінників, і душі всіх, раніше спочилих у надії воскресіння і життя вічного, напиши імена їхні в книзі життя, всели на лоно Авраама і Ісаака і Якова, в країні живих, в Царстві Небесному, в раю насолоди, вводячи всіх допомогою світлих Твоїх Ангелів у святі обителі Твої, воскрешаючи разом і тіла наші в день, який Ти призначив, за святими Твоїми та правдивими обітницями.
Бо то не смерть для рабів Твоїх, Господи, коли ми залишаємо нашу тілесну храмину і до Те-бе, Бога нашого, повертаємося, але перехід від тяжкого до кращого і приємного, до упокоєння й радості.
Якщо ж у чомусь і згрішили ми перед Тобою, милостивий будь і до нас і до них (спочилих), бо немає нікого, хто б був чистий перед Тобою від скверни, хоч би навіть один день тривало життя його, тільки Ти один, Господь наш Іісус Христос, з"явився на землі безгрішним, і че-рез Тебе всі ми сподіваємось отримати милість і відпущення гріхів.
Тому і нам і їм, благий і людинолюбець Боже, ослаб, відпусти і прости гріхопадіння наші, вільні й невільні, вчинені свідомо й несвідомо, які пам"ятаємо і про які забули, явні й приховані, у справі, в думці, у слові, в усьому способі нашого життя й душевних порухах.
І спочилим свободу і полегшення даруй, а нас, живих, благослови, подаючи добру і мирну кончину нам і всім людям Твоїм, і при страшному і грізному Твоєму пришесті надра Твого милосердя і людинолюбства нам розкрий, і зроби нас гідними Царства Твого.

Додають ще таку «світильничну» молитву:
Боже Великий і Вишній, Єдиний Безсмертний, Ти у світлі неприступнім перебуваєш, Ти все творіння створив премудро, відокремив світло від темряви і сонце поставив світити днем, а місяць і зорі - ніччю; Ти сподобив нас грішних і в цю годину постати перед Лицем Твоїм із хвалою і вечірнє славослів"я Тобі принести.
Сам, Людинолюбець Господи, піднеси молитву нашу, наче кадило благовонне перед Тобою, і, як пахощі, прийми її.
Пошли ж нам у вечір цей і в ніч, що настає, спокій, одягни нас у броню світла, звільни нас від страху нічного і від усякої небезпеки, що ховається в темряві; і сон, який Ти дав на підкріплення немочей наших, зроби вільним від будь-яких диявольських примар.
Так, Владико, всіх благ Подателю! Даруй, щоб і вночі, на постелях наших, ми із благоговінням споминали ім"я Твоє і, роздумами про Твої заповіді просвіщаючись, встали в радості душевній на славослів"я Твоєї милості, молитви і благання Тобі, Милосердному, приносячи за гріхи свої і всіх людей Твоїх, на яких Ти, молитвами Святої Богородиці, зглянься милостиво.

МОЛИТВЫ ЧИТАЕМЫЕ НА ТРОИЦУ ПОСЛЕ ЛИТУРГИИ


«После Литургии в день Св. Троицы (тоже называется Пятидесятницей, или Сошествием Св. Духа на апостолов) совершается Вечерня по обычному плану. На этой Вечерни читаются три молитвы с коленопреклонением. Составлены эти молитвы Св. Василием Великим (329-379 гг.).
В 1-й молитве мы исповедуем пред Отцем Небесным наши грехи и просим Его помиловать нас ради великой жертвы сына Его, Господа нашего Иисуса Христа.
Во 2-й молитве мы просим Господа даровать нам Божественнаго Духа.
В 3-й молитве просим Господа, сошедшего во ад и сокрушившаго силу диавола, упокоить наших усопших отцев и братьев в месте светле, в месте злачне, в месте покойне». (Н. Р. Антонов: Храм Божий и Церковныя Службы, 1912 г., С. Пб., стр. 208).

    1.1 - Первая молитва

  1. Пречисте, нескверне, безначальне, невидиме, непостижиме,
    неизследиме, непременне, непобедиме, неизчетне, незлобиве Господи,
    един имеяй безсмертие, во свете живый неприступном:
    сотворивый ибо и землю и море, и вся созданная на них,
    прежде еже просити, всем прошения подаваяй,
  2. Тебе молимся, и Тебе просим, Владыко человеколюбче,
    Отца Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа,
    нас ради человеков, и нашего ради спасения, сшедшего с небес,
    и воплотившагося от Духа Святаго
    и Марии Приснодевы, и преславныя Богородицы:
  3. иже первее убо словесы уча, последи же и делы показуя,
    егда спасительную страсть претерпе, подаде нам подписание
    смиренным, и грешным, и недостойным рабом Твоим,
    мольбы приносити Тебе, в выи и колен преклонениих,
    о своих гресех, и о людских неведениих,
  4. Сам многомилостиве и человеколюбче, услыши ны,
    воньже аще день призовем Тя,
    изрядне же в день сей пятдесятный,
    воньже по вознесению Господа нашего Иисуса Христа на небеса,
    и седении одесную Тебе Бога и Отца,
  5. ниспосла Святаго Духа на святыя своя ученики и апостолы,
    иже и седе на едином коегождо их,
    и исполнишася вси неистощимыя благодати Его,
    и глаголаше языки иными величия Твоя,
    и прорекоша.
  6. Ныне убо молящихся Тебе услыши нас,
    и помяни нас смиренных и осужденных,
    и возврати пленение душ наших,
    Твое милование имея о нас молящееся.
  7. Прими нас припадающих Тебе, и вопиющих: согрешихом,
    к Тебе привержены есмы от утробы, от чрева матере нашея,
    Ты еси Бог наш.
  8. Но яко исчезоша в суете дние наши,
    обнажихомся Твоея помощи,
    лишихомся всякаго ответа,
    по дерзающе на щедроты Твоя, зовем:
  9. Грехи юности нашея и неведения не помяни,
    и от тайных наших очисти нас,
    и не отрини нас во время старости,
    внегда оскудети крепости нашей:
  10. Не остави нас,
    прежде даже нам в землю не возвратитися.
    сподоби к Тебе возвратитися,
    и вонми нам благоприятием и благодатию.
  11. Возмери беззакония наша щедротами Твоими,
    сопротив постави бездну щедрот Твоих
    множеству согрешений наших.
  12. Призри с высоты святыя Твоея Господи,
    на предстоящыя люди Твоя.
    И чающыя еже от Тебе богатыя милости.
    Посети нас благостию Твоею,
    избави нас от насильства диаволя:
    утверди живот наш святыми Твоими и священными законы.
  13. Ангела, верна хранителя пристави людям Твоим,
    всех собери в Твое Царствие.
    Даждь прощение уповающым на Тя: остави им и нам грехи.
    Очисти нас действом святаго Твоего Духа:
    разруши яже на нас козни вражия.

    1.2 - К первой молитве присоединяется еще эта

  14. Благословен еси Господи Владыко Вседержителю,
    просветивый день светом солнечным,
    и нощь уяснивый зарями огненными,
    долготу дневную преити нам сподобивый,
    и приближитися начатком нощи:
    услыши моления наша, и всех людей Твоих,
  15. и всем нам прости вольныя и невольныя грехи.
    Приими вечерняя наша моления,
    и низпосли множество милости Твоея,
    и щедроты Твоя на достояние Твое.
  16. Остени нас святыми ангелы Твоими,
    вооружи нас оружием правды Твоея,
    огради нас истиною Твоею,
    соблюди нас силою Твоею,
    избави нас от всякаго обстояния,
    всякаго навета сопротиволежащаго.
  17. Подаждь же нам и настоящий вечер, с приходящею нощию,
    совершен, свят, мирен, безгрешен, безсоблазнен, безмечтанен,
    и вся дни живота нашего:
    молитвами святыя, Богородицы,
    и всех святых от века Тебе благоугодивших.

    2.1 - Вторая молитва

  1. Господи Иисусе Христе Боже наш,
    мир Твой подавый человеком,
    и пресвятаго Духа дар,
    еще в житий и с нами сый,
    в наследие неотемлемое верным присно подаваяй:
  2. явленнейше же сию благодать Твоим учеником
    и апостолом днесь низпославый,
    и сих устне огненными утвердивый языки:
  3. имиже весь род человеческий
    боговедение своим языком в слух уха приимше,
    светом духа просветихомся,
    и прелести якоже тьмы изменихомся,
    и чувственных и огненных язык раздаянием,
    и преестественным действом,
    еже в Тя веры научихомся,
    и Тебе благословити со Отцем и Святым Духом,
    во едином Божестве, и силе, и власти узарихомся.
  4. Ты убо Очее сияние,
    существа и естества его неизменное и недвижимое начертание,
    источниче премудрости и благодати:
    отверзи и мне грешному устне, и научи мя,
    како достоит, и о ихже потреба молитися:
    Ты бо еси ведый многое грехов моих множество,
    но Твое благоутробие победит сих безмерное.
  5. Се бо страхом предстою Ти,
    в пучину милости Твоея отчаяние души моея поверг:
    окорми живот мой словом
    всю тварь неизреченною премудрости силою управляяй,
    тихое обуреваемых пристанище,
    и скажи ми путь, воньже пойду.
  6. Дух премудрости Твоея моим подаждь помышлением,
    дух разума безумию моему даруяй,
    духом страха Твоего моя осени дела,
    и дух правый обнови в утробе моей,
    и духом владычним мыслей моих поползновение утверди:
  7. да на всяк день Духом Твоим благим к полезному наставляемь,
    сподоблюся творити заповеди Твоя,
    и Твое присно памятствовати славное пришествие,
    и истязательное содеянных нами.
  8. И да не презриши мя тленными сопрельщатися мира сего красными,
    но будущих восприятия желати укрепи сокровищ.
  9. Ты бо рекл еси Владыко:
    яко елика аще кто просит о Твоем имени,
    невозбранно приемлет от Твоего присносущнаго Бога и Отца,
    темже и аз грешный в пришествии святаго Твоего Духа,
    Твою молю благость, елика просих, воздаждь ми во спасение.
  10. Ей Господи, всякаго благодеяния богатый дателю, и подателю благий,
    яко Ты еси подаваяй преизобильно ихже просим:
    Ты еси сострадателен и милостивый,
    иже безгрешно быв плоти нашея общник,
    и приклоняющым к Тебе колена,
    приклоняяйся любоблагоутробне,
    очищение же быв грехов наших.
  11. Даждь убо Господи, людем Твоим щедроты Твоя:
    услыши нас с небесе святаго Твоего:
    освети нас силою спасительныя десницы Твоея:
    покрый нас кровом крилу Твоею,
    да не призриши дел руку Твоею.
  12. Тебе единому согрешаем, но и Тебе единому служим.
    Не вемы кланятися Богу чуждему,
    ниже простирати руки наша Владыко, к Богу иному.
  13. Остави нам согрешения, и приим наша коленопоклонная моления,
    простри всем нам руку помощи,
    приими молитву всех яко кадило приятное,
    восприемлемое пред Твоим преблагим царством.

    2.2 - К второй молитве присоединяется еще эта

  14. Господи, Господи,
    избавлей нас от всякия стрелы летящия во дни:
    Избави нас от всякия вещи во тьме преходящия:
    Приими жертву вечернюю рук наших воздеяния.
  15. Сподоби же нас и нощное поприще
    без порока прейти неискушены от злых:
    И избави нас от всякаго смущения и боязни,
    яже от диавола нам прибывающия.
  16. Даруй душам нашим умиление,
    и помыслом нашим попечение,
    еже на страшнем праведнем Твоем суде испытания.
  17. Пригвозди страху Твоему плоти нашя,
    и умертви уды наша сущыя на земли:
    Да и сонным безмолвием просветимся,
    зрением судеб Твоих.
  18. Отими же от нас всякое мечтание неподобное и похоть вредну.
    Возстави же нас во время молитвы утверждены в вере
    и преспевающыя в заповедех Твоих.

    3.1 - Третья молитва

  1. Приснотекущий, животный, и просветительный источниче,
    соприсносущная Отцу содетельная сило,
    все смотрение за спасение человеческое прекрасне исполнивый,
    Христе Боже наш,
    смерти узы неразрешимыя, и заклепы адовы расторгнувый,
    лукавых же духов множество поправый.
  2. Приведый себе о нас непорочное заколение,
    и тело давый пречистое в жертву,
    всякого греха неприкосновенное же и непроходное,
    и страшным сим,
    и неисповедимым священнодействием живот нам вечный даровавый:
    во ад сшедый, и вереи вечныя сокрушивый,
    и во тьме седящым восход показавый:,
  3. начало злобнаго же и глубиннаго змия
    Богомудростным льщением уловивый
    и веригами мрака связавый в тартаре и огни негасимом,
    и во тьме кромешней
    неисчетно сильною Твоею затвердивый крепостию,
    великоименитая премудросте Отчая,
    напаствуемым великий помощник явивыйся,
    и просветивый седящыя во тьме и сени смертней.
  4. Ты славы присносущныя Господи,
    и Отца вышняго Сыне возлюбленный,
    присносущный свете от присносущнаго света, солнце правды,
    услыши нас молящихся к Тебе,
    и упокой душы рабов Твоих,
    прежде усопших отец и братий наших,
    и прочих сродник по плоти,
    и всех своих в вере,
    о нихже и память творим ныне,
    яко в Тебе всех держава,
    и в руце Твоей содержи вся концы земли.
  5. Владыко вседержителю, Боже Отец и Господи милости,
    рода смертнаго же и безсмертнаго,
    и всякаго естества человеческаго содетелю,
    составляемаго же, и паки разрешимаго, живота же и скончания,
    еже зде пребывания, и еже тамо преложения:
    лета измеряяй живым, и времена оставляяй смерти:
    низводяй во ад и возводяй:
    связуяй в немощи, отпущаяй в силе:
    настоящая потребне строяй, и будущая полезно управляяй:
    смертным жалом уязвенных воскресения надеждами веселяяй.
  6. Сам убо Владыко всех, Боже Спасителю наш,
    надежде всех концев земли, и сущих в море далече,
    иже в сей последний
    и великий спасительный день пятдесятницы праздника,
    тайну святыя и единосущныя, и соприсносущныя, и неразделимыя,
    и неслиянныя Троицы показавый нам,
    и наитие и пришествие святаго и животворящаго Твоего Духа,
    в виде огненных языков на святыя Твоя апостолы излиявый
    и благовестники тех поставивый,
    благочестивыя нашея веры,
    и исповедники истиннаго богословия показавый:
  7. Иже и в сей всесовершенный и спасительный праздник,
    очищения убо молитвенная,
    о иже во аде держимых сподобивый приимати,
    великия же подаваяй нам надежды
    ослабления содержимым от содержащих я скверн,
    и утешению Тобою низпослатися.
  8. Услыши нас смиренных, и Твоих раб молящихся Ти,
    и упокой душы Рабов Твоих прежде усопших,
    на месте светле, на месте злачне, на месте прохлаждения:
    Отонудуже отбеже всякая болезнь, печаль и воздыхание
    и учини духи их в селениях праведных,
    и мира и ослабления сподоби их:
  9. яко не мертвии восхвалят Тя Господи,
    ниже сущии во аде исповедание дерзнут принести Тебе:
    но мы живии благословим Тя и молим,
    и очистительныя молитвы и жертвы приносим Тебе о душах их.

    3.2 - К третьей молитве присоединяется еще эта

  10. Боже великий, и вечный, святый, человеколюбивый,
    сподобивый нас в сей час стати пред неприступною Твоею славою,
    на пение и хвалу чудес Твоих,
    очисти ны недостойныя рабы Твоя,
    и подаждь благодать еже сокрушенным сердцем,
    невозносительно приносити Тебе трисвятое славословие,
    и благодарение великих Твоих даров,
    яже сотворил еси к нам, и твориши всегда в нас.
  11. Помяни Господи немощь нашу,
    и да не погубиши нас со беззаконии нашими:
    но сотвори великую милость со смирением нашим,
    да греховныя тьмы избежавше,
    во дни правды ходити будем,
    и одеявшеся оружием света,
    ненаветно пребудем от всякия козни лукаваго,
    и со дерзновением прославим о всех,
    Тебе единаго истиннаго человеколюбца Бога.
  12. Твое во яко воистину и великое вресноту таинство,
    Владыко всех, и Творче,
    временное решение Твоих тварей,
    и еже по сих совокупление,
    и упокоение еже во веки:
  13. Тебе благодать о всех исповедуем,
    о входех наших, яже в мир сей, и исходех,
    надежды нам воскресения, и жизни нетленныя,
    Твоим неложным обещанием предобручают,
    яже приимем в будущем втором пришествии Твоем.
  14. Ты бо еси и воскресения нашего начальник,
    и поживших неумытный человеколюбивый судия,
    и мздовоздаяния Владыка и Господь,
    иже и приобщивыйся нам приискренно плоти и крове,
    снизхождения ради крайняго:
  15. и нашя страсти неотметныя,
    внегда волею во искус поставити,
    приим за милосердие щедрот,
    и в немже пострадал еси сам искусився,
    искушаемым нам быв самообещанный помощник:
    темже и совозвел еси нас в Твое безстрастие.
  16. Приими убо Владыко, мольбы и моления наша,
    и упокой вся Отцы коегождо, и матери, и чада, и братию, и сестры
    единородныя, и купнородныя, и вся прежде почившыя душы:
    в надежде воскресения жизни вечныя учини духи их,
    и имена в книзе животней, в недрах Авраама, и Исаака, и Иакова,
    в стране живых,
    в царствии небеснем, в раи сладости, светлыми ангелы Твоими,
    вводя вся во святыя Твоя обители,
    совоздвизаяй и телеса наша в день,
    воньже определил еси по святым Твоим и неложным обетованием.
  17. Несть убо Господи,
    рабом Твоим смерть,
    исходящым нам от тела,
    и к Тебе Богу нашему приходящым,
    но преставление от печальнейших на полезнейшая и сладостнейшая,
    и на упокоение и радость.
  18. Аще же и что согрешихом к Тебе,
    милостив буди нам же и тем,
    зане ни един есть чист пред Тобою от скверн,
    ниже аще един день живота его есть,
    разве Ты точию един,
    на земли явивыйся безгрешный Господь наш Иисус Христос:
    имже вси уповаем милость получити,
    и оставление грехов.
  19. Сего ради нам же и онем,
    яко благ и человеколюбец Бог,
    ослаби, остави, прости грехопадения наша,
    вольная и невольная,
    яже в ведении, предявленная и забываемая:
    яже в деянии, яже в помышлении,
    яже в словеси, яже во всех наших житиях и движениих.
  20. И отшедшым убо свободу и ослабу даруй,
    нас же сущих зде благослови,
    конец благий и мирный даруя нам же и всем людем Твоим,
    и милости и человеколюбия утробу отверзаяй нам,
    на страшном и ужасном Твоем пришествии,
    и царствия Твоего достойных нас сотвори.

    3.3 К третьей молитве присоединяется еще одна

  21. Боже великий и вышний,
    едине имеяй безсмертие,
    во свете живый неприступном,
    всю тварь мудростию создавый,
    разделивый посреде света, и посреде тьмы:
    И солнце убо положивый во область дне,
    луну же и звезды во область нощи.
  22. Сподобивый нас грешных
    и в настоящий день предварити лице Твое во исповедании,
    и вечернюю Тебе службу принести.
  23. Сам человеколюбче Господи,
    исправи молитву нашу,
    яко кадило пред Тобою,
    и приими ю в воню благоухания.
  24. Подаждь же нам настоящий вечер и проходящую нощь мирну:
    облецы ны оружием света,
    избави нас от страха нощнаго,
    и от всякия вещи во тьме преходящия.
  25. И даруй нам сон,
    иже во упокоение немощи нашей даровал еси,
    от всякого диавольскаго мечтания изменен.
  26. Ей Владыко всех благих подателю,
    яко да и на ложах наших умиляющеся воспомянем
    и в нощи пресвятое имя Твое.
  27. И поучением Твоим заповедей озаряеми,
    в радости душевной востанем к славословию Твоея благости,
    молитвы и моления Твоему благоутробию приносяще о своих гресех,
    и о всех людех Твоих:
    ихже молитвами Пресвятыя Богородицы,
    в милости посети.
Примечание